**-***-**
Har bestmt mig fr att terigen brja anvnda SDL istllet fr GTK...

99-sep-09 Tja, funderar p o skippa interna events till drawcore..
Anvnder SDL direkt istllet, om man vill porta till ex. GTK s fr man
skylla sig sjlv ;)

99-sep-11
Fixar upp draw core och dess kopplingar med AbstractData.. Har tagit bort 
Tool klassen, uish kommer hlla skel kommer hlla bdo...
Men vem hller uish? Fr vl vara en var. bara (2, en fr temp tool typ
colorpick)

99-sep-12
Allt kompilerar! MEN!!!! LNK problem!!! Skit mycket symbol already defined
och tv unresolved external symbol, alla gller istream eller ostream... ???
Ahh fixat, men nytt trubbel:

99-sep-13 (00.40)
Blir ett konstigt minnes fel vid frsta deallokeringen (Delete) i
AbstractData destructorn...
Nr jag hoppar ver detta s funkar allt.. Men s ska det ju inte vara...

99-sep-20
Satsar p att f igng det s man kan rita med 'A' brush p 'RGB' yta med
freehand verktyget...

99-okt-30 (00.40 igen!! ;)
Frsker hacka till det att ge resultat.. dvs outputta ngot p screen vid
'ritning'...

Obs: remap borde ligga i bitmap class.. Den returnerar pekare till ny bitmap..
'versttning' mellan event x/y coord och image cords skall gras i UiSh eventhandler!
1.30, mste lgga mig..
FIXA: Brush lista, koppling mellan namn och brush.., versttning
av scr. cords till img. cords. mod'a dirtytiles nr blit utfrs och
se till att updates frn lagren (1, fixed first) kommer till skrmen..

99-okt-31 (01:26)
Har fixat lite kopplingar s det snart skall g att mla och det
ritas ut i lagret i cur img.. Fixa s dirtymap mod'as och uppdatera
till skrm s r stage "a 0.1" ntt!!!!!!!!

99-nov-07 (20.00)
fixade s man kunde rita och se det IGR..
Idag; fixade lite sm bugs, nu funkar det najs, flyttade sen image view
to screen update s det ligger i en egen funktion, i artist_mainloop ska
anvnda dirtymap fr update..
SO fixa: dirtymap, img2scr updater, etc positioner fr diverse var's etc.

99-nov-11 (23.43)
dirtymap ndras med yy som h vilket ger y=1 = h=1, y=2 = h=2 etc..
+!! Nt skumt, det ritade blir 'vridet' har apply ndrats???
BUGS:
AbstractData destructorn kraschar p free.. W/AROUND: Kr utan free nu (NOOT GOOD)..

99-nov-25 (21.27)
FIXA massor med memory leaks!!!
T.ex. uish ska ha destructor som deletear alla objs den har, de i sin tur sina objs, osv...
Once again: Det r nt super lurt med AbstractData... Det gr inte delete'a strngar som lagrats
av nn konstig anledning... :( Den beter sig konstigt nr man stter en gammal key till ett nytt
vrde. FIXA ABSTRACTDATA!!!!!!

99-nov-29 (21.52)
Yeah, nu har jag rett ut AbstractData klassen!! Det var nmligen VECTOR templaten som var
fukd up, INTE AD.. Nu kan man byta tool fram och tillbaka.. Det gr fortfarande segt dock.. :(

99-nov-30 (19.48)
Har gjort en egen 24>16bit blittare i upd to scr rutinen.. Har fixat pen verktyget litegrann..

TODO: Gr applymethods fr sig, fixa clipping i brush blittarna... (hmm, det grs vl kanske i
apply methods..? eller av en separat funk innan..?)


99-dec-04 (20.** - 23.07)
!!!!!!OH YEAH!!!!!!! Flyttade ver rasket frn notebooken till Linux och provade..
Har dpt om nstan alla filer (ex. layer.cpp -> Layer.cpp etc..) och likas i src filerna.
Har gjort en makefile, kompilerade och: YES!! Det funkade!!!

OBSERVERA! Felet med att det kraschar p ett skumt stlle om brush[0] r strre n 29*29 pxls hnder
inte i linux!!! SKIT, WINDOWS SUCKS!!!!!

* Fixa s hela buffer ritas upp (tiles som inte r helt in-screen dyker inte upp...) och s
* den dr gui detaljen s vi kan f upp en palette-popup...

+Har fixat en clipping p PaintBrush, skall gra den 'abstract' s den kan anvndas av 'alla'..


99-dec-05 (23.50)
Ahhh, klar fr dagen!! Har lagt till 'constant apply' som verkar funka korrekt.. Kanske
Mste gra lite grundligare jmnfrelser med PS5 etc..

Fixa nu; Att rects i kanterna updateas till screen och aUI:USERAREA...
(palette)


99-dec-06 (skoldan)
Fixat rects i kanterna problemet, ..


99-dec-08 (9.00-14.20 skolan)
Hller p med GUI't.. Har det ganska 'klart' nu, hur det skall funka o
s.. Kvar fr att det ska fungera; Rita ut, helt enkelt.. och nt mer..
Men vad? Det mrker vi.. MSTE FIXA Vector::addfirst()....

99-dec-09 (07.55-15.30)

Har testat lite olika applymethods stt..
Resultat:


TESTADE VID BRUSH 199*199:
(nedan sorterade i hastighets ordning..)

Problemet med de snabbaste (och fler) r att resolution p calcs inte
r helt korrekt och det kan bli 1 (ett) lgre i intensitet..
Detta mrks nr man mlar ver samma omrde om och om igen..
Tillslut s blir det s att en liten skarv syns dr berkningen
inte frndrar fast frgerna inte r eq drfr att berkningen
ger fr lg intensitet...

* Anvnde 'fr div'ade' i divX.. = endast en LUT
  och en LUT-access, resultatet (som r stabilt..)	10.9
* genom att anvnda divX samt en mul LUT som hade
  div'at med 255 inom kunde man komma ner i;		16.* (12.9 <> 19.9)....
* ny med 'egen' loop.. + extra LUT..			16.5 (14.4 <> 18.8)!!!
* senaste: med en mul lut ox.. Nu mrker man starka
  cache hits.. vrdena ndras starkt mellan testerna,
  men iaf, vrden mellan				19.-22.4
* integer all med (unsigned char) LUT			30.0
* integer all med LUT					34.5
* FLOAT, med 'magic' conv. samt static tmp		34.9
* FLOAT, med prec. utanf. applymeth INGEN pre 1-a		41.8
* FLOAT, med precalc utanfr applymeth			42.3
* FLOAT, tv float muls, inga div's..			44.3
* integer all med div 255				48.7

Om man tar bort "if (!a[0])" i loopen s kar tiden med	10ms vid 199*199!!! Allts r
den if satsen VLDIGT BRA!!!

Sammanfattning: Integer LUT r snabbast, men... r den det p en PII eller PIII
ocks? Eller r cache performance viktigare dr?

(BTW, flytta den hr informationen till en annan fil..)

Har fixat s gui't initiellt fungerar med utritning (palette grejen iaf...) Ska prova
lite fler grejer som nsta steg i utvecklingen..


99-dec-13 (09.20 - 16.00)
Har fixat en till popup frn popup'en s att man kan vlja en blend mot sv/v frn den
frg man "holdade".. Blir fel frger doh.. Inte alls blend frgerna utan nst intill
slumpmssiga.. :(
Har delat upp lite mer i olika filer etc.. Har mergat ndringar hemmifrn till de frn
skolan, etc..

-""- (20.00 - 21.26)
Lade till +/- kopplat till callback som ndrar strl p brush...

Fixade blend popup'en frn palette popup'en, nu fungerar det!!!


99-dec-14 (09.40 - )
For the record, exe size (debug) r nu 315kb..
Skall nu fixa en holder BDO (den som riktar sig efter rit riktningen
och ritar ut en radda av paintbrushes...

99-dec-15 (10.00 - )
Fixat BdoHRake...! YEAH!
Fixat float line istllet fr bresenhams i SkelLine.. Funkar med
steps.. rest-step (offset flyttas inte nnu.. Fixa SNART!!
** FIXA constant drawing s det fungerar korrekt... **

binary nu 331845 med debug info.. (68608 utan!!!!)

99-dec-16 (11.30 - 15.20)

Grejat med window och button widget's till ui't..

BUGS som mste fixas:

* Vector::addfirst - bug..
* clipping p paintbrush r inte heltckande.. Det kan fortfarande
krascha. (?)
* den nya linje ritaren; ibland s kommer man frbi vrdet man skall
n, d flyger linjen vidare ut i luften t fel hll....
* Bdo construct verkar kras tv gnger nr ett verktyg skapas??

Features som mste till;

* Imageview mste nu lggas in som en userarea callback...
* cliplists fr alla uielement i 'roten'
* offset spard till nsta linje dragning i nya linje rutinen..


99-dec-17 (12.00 - 14.00)

Fixat linje rutinen ngorlunda.. Med smr brushes (typ 17*17 ?) ser man
lite 'frtunningar' i linjen hr o dr...
Linje ritaren fixad, men fortf. ful... ('harskitar')

Fixa UI nu! Lite nya grejer som r lite strange... Se till att imgviews brjar
funka etc...

(23.** - 00.52)

massor med grejor fixat p ui't.. men.. Dessverre s fungerar det inte att
trycka p en button nu.. :( fixa imorgon!!! Borde inte vara nt strre
problem... Och... Fnstret fr svart bakgrund.. trkigt.. Det skall ju bli
najs grn...


99-dec-18 (17.40 - 18.40)

Fixat s att det funkar.. 'Button' beter sig dessutom 'professionellt'.. :)
Nu funkar inte triggers dock :( . ... 


99-dec-19 (11.27 - )

Funderat ver 'keybinds', de r spass olika de andra events'en nr det gller ett UI
att de br implementeras som ett eget check loop system.. De fjer ju inte cursor focus..
Isllet br de flja en annan focus.. En speciellt invokad av tangenter...

Hmm. trigger skall finnas kvar som widg.. Alla widg's skall ha code fr att utfra ngot
om de 'triggats' av en key.. Hmm, eller nt..
Men: Alla keyshorts organiseras av en speciell manager i uiManager.. Dm hller reda p deras
focus etc.. Enklast r vl att ha accelerators som i gtk.. Men om ui't ska fungera som frst
tnkt att man kan styra allt med keyshorts s mste ett mer avancerat system med
focused/hirarchy grejer ordnas.. Hmm, kanske bara skall ha 'accelertors' som fr lgga till/
ta bort accelerators beroende p den virtuella djupet i en widg's hirarki...
gruppera..

Skissa p papper hur det skall gras...

Hmm.. Brjar f mnga konstiga Segmentation faults, ex: popup fr segment.. helt pltsligt
efter att ha funkade najs ett antal ggr..

Hmm, ok, +/- brsh deletar ju brushen och lgger till en "new'ad"... Drfr mste bdo's
brush pekare reinitialiseras... Istllet skall nr man vljer en brush den kopieras till
en 'currentbrush' som EJ FRSVINNER.. Om man trycker +/- etc. ska det bara pverka scratch
kopian man har.. Man mste sen trycka save-as-new-brush fr att spara den brushen...
Nr bdo har flera brushes; Hmm.. Den kanske ska klona dem?? Om den anvnder samma bmpa brsh
till 10st s blir det ondigt minne fsts.. + att man kunde spart cachen... OK:
Den gr en kopia fr varje olika brush.. 'brush pekarna' pekar sen p dessa kopior..
Nr en ndring grs i setting fr bdo _eller_ den destructas s delete'as dessa givetvis...


99-dec-21 (9.25 - 12.03)

Hittade superkrasch buggen vid utritningen i AppUiVIEW.. Anvnde tmps
innan den vara allokerad...

Att fixa nu; S att ImgView fungerar som den skall.. PAN tool (space +
mb..) Anvnd key.space-dwn till settool pan, key.space-up som settool prevtool..
(denna fr att kunna testa imgview ordentligt..


99-dec-23 (00.45 - 03.40)

Mekat med applymethods igen.. Flyttat loop in i apply.. Lagt till en till LUT.. Funderar
p hur en Mul LUT pverkar cache.. Blir det snabbare? P vilka 'puters? P alla? etc..

99-dec-23/24 (23.50 - 04.10)

Lagt till ViewPan bdo samt lite hjlp runt om.. Men.. uiObjKey beter sig inte som man
frvntar sig :( keyDOWN hanteras aldrig till cb... LOOK INTO!!!!!

Lekt i _flera_ timmar med applys igen.. Lyckats pressa ner tiden nnu mer.. Men.. r
berkningarna korrekta eller r dom off med 1 (0.5)????????
Frberknar en LUT s fort

Gr apply meth. testerna och kompilera med -m486 och -mpentium fr att se om det blir ngon
strre skillnad..


99-dec-25 (20.49)

Mixtrar med trig(ger)check etc.. Fixa s det inte blir ngra lockups pga assumptions om state
och focus.. etc... Och slutligen f ordning p uiObjKey...

(21.49) (Hey!! 1hr later.. (and dinner))

Nu r keyceck() och check() tv skilda.. En fr ptr focus och en fr key focus...
Bde Trigger och Key fungerar nu.. 
ViewPan funkar!!!!!!! (ngorlunda) lite mer connectivity krvs lite mer special stuff fr att
scrolla etc.. instllet fr att uppdatera hela image.. (segt om mnga lager...)

(2.08)
Jaha massa konstiga bugs har dykt upp.. S att man inte kan rita mer nr man anvnt
pan tool.. ibland.. Lite skumt.. Verkar som destruktorer inte anropas nnstans...
Look into.. Lote svrt med windows bara...



00-01-01 (18.17)

Nu tar jag paus frn artist och jobbar med spel classerna istllet.. Skall gra tile rutin
grejerna och sedan gra BattleShips spelet (som inte anvnder tiles :(  )

00-01-02 (14.04)

Jobbat lite med speleditorn, att jag skriver det hr beror p att jag anvnder samma gui
symlnkat in i det projektet.. Jag har t.ex. fixat en meny nu!!!
Buttons har en liten bugg... Om man trycker ner mb drar ptr ver btn, slpper mb s
frsvinner hover focus.. (tills man rr sig en pxl, men anyway..)


00-03-30 (18.10)

Frsta gngen jag rrt Artist p lnge.. Fixade bara s att det funkar
med 'nya' Gui't (De ndringar som kom till under GamEd)
Vad funkar inte? Man skall INTE skapa nya uiManagers fr att 'stoppa
execution' av hela gui't... Som palette'popup gr.. Istllet skall man
skapa MODALS!! ndra koden nr tid finnes.. tills nu s kraschar
palette popup'en... Den mste allts skapa ett fnster, skapa userarea
i den.. Och s...





00-06-10 (22.57)

Frsta kodningen i Fellingsbro..

Fixade s PaletteUI popup'en fungerar med modal systemet istllet fr
med det gamla multiple managers systemet (som inta fanns kvar)..
Problemet r att nr den tas bort s markeras allt under som att det
skall ritas upp, *men*, uiImgViewDraw ritar inte ut bilden d, drfr
att alla tiles r markerade "clean".. allts mste alla Img's tiles
markeras dirty nr de Userarea's'arna skall uppdateras.. Detta skulle
frslagsvis gras i en metod i object (virtuell) som r till fr att
markera objectet som dirty.. ELLER s ska man passa en lista med rects
till ett obj nr anropar .draw() och den *mste* uppdatera dessa rects
(med ImgView blir det enkelt, iterate'a genom listan, anropa
dirtmap.dirt(x,y,xx,yy) p alla, fortstt sedan med utritning som
vanligt)...

En sak TODO: Nu nr man hller in btn i palette s palette range hoppar
upp s frsvinner ju palette direkt, det r inget snyggt.. Mste fixa
nt system s att "bottenpaletten" kan tas bort av popup'en ocks..
Kanske lgga pekare till bottenpal i "userptr"/"userdata" vid
skapandet.. palette2 anvdner d den fr att .del'a (och delete'a, om
vi inte lgger in det i .del() (borde gra))



00-06-11 (17.59)

Nu ska jag fixa en (ful) fix fr att Img's skall updateras nr ett obj
tas bort ovan.. (anropa img->dirtmap->clean() p alla img's i
palettepopup's .del() omrde..

(18.09)

Klart, nu funkar det... S nu lmnar vi this pile of gfx stuff t sitt
de.. Om det blri nr nytt paint prog (baserat p dessa klasser,
*givetvis*, s anvnder det iaf ett anant gui (fltk?). Ett eget ui r
coolt, men det r ondigt och tids dande att koda.


(22.30)
Tog bort varningarna om non virtual destructors p skels...

